Invloed van stress op onze lichamelijke functies

Hoe belangrijk voeding ook is, met deze blog wil ik bewustwording creëren voor een grote boosdoener die verantwoordelijk is voor talloze gezondheidsklachten, namelijk stress. Aangezien ik gericht ben op het probleem aanpakken bij de oorzaak vond ik het belangrijk om dit niet achterwege te laten.

Verkeerde voeding kan stress veroorzaken. Dit noemen we letterlijk voedingsstress. Ons lichaam reageert hierbij op bepaalde voeding waar we eigenlijk helemaal niet zo goed tegen kunnen. Hierdoor wordt je cortisol (stresshormoon) niveau omhoog gebracht. Een hoog cortisolgehalte geeft ook een hongergevoel en trek in iets zoets. Zo beland je in een vicieuze cirkel. Dit noemen we ook wel het ‘stresseten’. Af en toe een verhoogd cortisolgehalte is absoluut geen probleem. Sporten verhoogd ook al het cortisolgehalte en ik hoef jullie natuurlijk niet uit te leggen dat sporten heel gezond is. Alleen als het cortisolgehalte constant te hoog is kan dit leiden tot vervelende gezondheidsklachten. 

Daarnaast zijn er verschillende onderzoeken geweest naar hoe de lichamelijke weerstand wordt beïnvloed wordt door emotionele problemen. Het is gebleken dat stress ons in het evolutionaire fight-or flight respons brengt. Bij deze reactie gaat alle energie naar de spieren, waardoor alle andere lichamelijke functies tijdelijk worden uitgeschakeld. Een van deze functies is ons afweersysteem. Er is uit onderzoek gebleken dat bij stress er een tijdelijke afname van de productie van de T-cellen (een soort witte bloedcellen) is. Deze cellen hebben we nodig voor onze afweer. Bij een tekort gaat ons afweersysteem dus achteruit en worden we sneller ziek.

Dus of het nou voedingsstoffen zijn of gedachtes, ons lichaam reageert op alles wat er binnen komt. Lichaam en geest staan dus eigenlijk continu in verbinding. We hebben tot een bepaalde hoogte zelf controle wat ons stress veroorzaakt. We kunnen bijvoorbeeld bewust de keuze maken om na 20.00 geen mobiele telefoon meer te gebruiken om prikkels te minderen. Maar gedurende dag zullen er ongetwijfeld situaties zijn wat stress veroorzaakt. Daarom is een juiste mindset zo belangrijk! Uiteindelijk bepaal je zelf in welke mate je iets waarover je geen controle hebt je laat beïnvloeden. Je kunt je mind hier letterlijk in trainen door bijvoorbeeld meditatie. Je hebt hier verschillende gradaties in en hoeft absoluut niet zweverig te zijn! Ik vind Insight timer een hele fijne app hiervoor. Gebruik jij meditatie apps? En zo ja, welke?

Liefs,

Anne

de Keuken Kliniek - effect van stress